Det var ikke et enigt ”Nordjylland” der tog stilling til hvilket høringssvar Region Nordjylland skulle indsende i høringen vedr. udkast til anlægslov og supplerende miljøvurdering vedr. en 3. limfjordsforbindelse over Egholm.
Der var heller ikke meget diskussion – heller ikke om den af staten foreslåede mishandling og chikane af odderne på Egholm for at få den væk så anlægsarbejdet kan komme i gang.
Enhedslisten, SF og Det radikale Venstre kunne selvfølgelig ikke godkende det overordentlig positive og meget lidt grundige høringssvar som et flertal godkendte.
I Enhedslisten har vi benyttet os af den mulighed som styrelsesloven giver – at sende et selvstændigt høringssvar med sammen med Region Nordjyllands i eksterne høringer.
Høringssvaret vedrørende forslaget til anlægslov for en 3. limfjordsforbindelse kan læses her:
Enhedslistens høringssvar
Enhedslisten kan ikke tilslutte sig det høringssvar som et flertal i regionsrådet har tilsluttet sig, idet etableringen af en motorvej hen over Egholm vil give et tab i rekreative muligheder for befolkningen, påvirke natur og biodiversitet negativt, udsætte flere mennesker for sundhedsskadelig og generende støj, udsætte grundvand og drikkevand for risici for at blive forurenet og øge CO2 udslippet. Investeringen er ikke ud fra en samfundsøkonomisk beregning fornuftig så de relativt små reduktioner, der vil ske i transporttiden, – og for en del en øgning af transporttiden – kan ikke begrunde oprettelsen af en 3. Limfjordforbindelse hen over Egholm. Det vil heller ikke være miljø- og klimamæssigt forsvarligt at skabe rammer for en markant forøget biltrafik på den eksisterende motorvejsforbindelse. Derfor skal der investeres i alternativer til øget bilkørsel i form af bedre forhold for cyklisme, kollektiv trafik, samkørsel, delebiler, pendlerparkering nord og syd for fjorden, fleksible arbejdstider m.v.
Mere negativ klimapåvirkning.
Etableringen af den planlagte motorvej vil i sig selv medføre øget biltrafik og hermed medvirke til at øge CO2 udslippet – hertil kommer det CO2 udslip, som vil ske i forbindelse med etableringen af motorvejen, hvor der også vil blive brugt store mængder af råstoffer. Denne stigning i CO2 udslippet strider både mod statens og Region Nordjyllands klimapolitik – og medvirker stærkt til at klimamålene ikke kan nås.
Flere rammes af støj.
Etableringen af motorvejen vil medføre at flere borgere i Nordjylland – især i Aalborg-området – vil blive udsat for støj over den fastansatte grænseværdi på 58 dB og langt flere vil opleve støjgener og komme til at leve med støj, som overstiger WHO’s grænseværdi på 53 dB. Dette vil ramme borgere i Hasseris, Hasseris Enge, Sofiendal Enge, Drastrup Enge, Østerådalen, Dal, kolonihaver, rekreative områder og beboelse i Vestbyen, Egholm, Nørresundby og Lindholm. Støj som påvirker disse menneskers sundhed negativt. I forhold til de mennesker, som i dag er hårdt ramt af støj fra den eksisterende motorvej, ville en direkte indsats i form af etablering af støjvolde og lavere hastighed i bymæssig bebyggelse have en langt større positiv effekt.
Natur og rekreative områder forringes.
Etableringen af motorvejen vil inddrage og ødelægge naturområder, som borgerne værdsætter højt og forringe forudsætningerne for dyre-, fiske og fuglelivet i områderne. Vigtig natur vil få forringede vilkår og paragraf 3. beskyttet natur vil blive inddraget. Vigtige rekreative områder, stier og kolonihaver vil blive negativt påvirket eller ødelagt af øget støj, visuel påvirkning, barriereeffekt og direkte fysisk påvirkning. Særligt er det værd at fremhæve, at der i Østeraadalen sker en permanent inddragelse af naturområder, der kun ”vanskeligt og inden for en lang tidshorisont” kan erstattes; samt at den lokale bestand af oddere på Egholm, som er beskyttet af EU’s Habitatsdirektiv, vil blive udsat for en væsentlig negativ effekt.
Grundvandet trues – vandkvalitet forringes.
Grundvandsressourcen og vandindvindingsboringerne ved Drastrup, som udgør 20 % af byens drikkevand, udsættes for risiko for forurening både ved etableringen og i forbindelse med anvendelsen af motorvejen. Vandkvaliteten i Østerå, Hasseris Å og Lindholm Å vil blive påvirket negativt af forurenet vand fra motorvejen herunder bl.a. fra mikroplast, der tillige føres fra åer og vandløb til Limfjorden og videre ud i havet. Mikroplasts indvirkning på konsumfisk er endnu ikke fuldt ud klarlagt. Hertil komme risiko for forurening i forbindelse med anlægsarbejdet.
Markant forringelse af den visuelle oplevelse af landskabet.
Den visuelle oplevelse af landskabet vil blive markant forringet. Dette vil være særligt markant i Østerådalen, i Hasseris Enge, Sofiendal Enge, Drastrup Enge og omkring Limfjorden.
Markant forringelse af Egholm som rekreativt område og turistdestination.
Udover de negative effekter for beboerne på Egholm vil etableringen af denne motorvej få en meget stor negativ effekt på Egholm som rekreativt område og turistdestination. De oplevelsesmæssige værdier ved at sejle til en forholdsvis uforstyrret ø, hvor der er langt til storbyens larm, går tabt.
Særlige udfordringer i anlægsperioden.
I anlægsfasen for Egholm-linjen vil befolkningens sundhed blive negativt påvirket som følge af støj, luftforurening, støvgener samt forringet adgang til rekreative områder og funktioner. Der er registreret 52 arealer i nærheden af Egholm-linjen, som vurderes at kunne være forurenede. Der er risiko for, at denne forurening spredes i forbindelse med anlægsarbejdet. Særligt er forekomsten af asbestaffald i et ukendt, men meget større omfang end den reviderede VVM-undersøgelse påviste, bekymrende. Hertil kommer de nye oplysninger om forurening med PFAS/PFOS i området. I forhold til forekomsten af asbest i Limfjorden, er der fremkommet meget alvorlig faglig baseret kritik af den undersøgelse, som Vejdirektoratet har fået foretaget, hvilket peger på, at der er brug for fornyede undersøgelser af dette.
Alternativer til mere motorvej.
Enhedslisten Nordjylland har fremlagt en række konkrete forslag, som et alternativ til at investere i mere motorvej i Aalborgområdet, som vi opfordrer til, at der nu tages fast på:
- I forlængelse af etableringen af en BRT-buslinje fra Vestbyen i Aalborg til det nye universitetshospital tages der initiativ til etablering af en tilsvarende fra Vodskov til Svenstrup.
- Der etableres nye stoppesteder på nærbanen nord for Aalborg og syd for Aalborg. (mulige steder er Vestbjerg, Sulsted eller Tylstrup nord for fjorden og Svenstrup Syd eller Ellidshøj syd for Aalborg)
- Etablering af flere vigespor på jernbanen i Vendsyssel så man kan øge togdriften for både passagerer og gods.
- Elektrificering helt til Hirtshals for at gøre det mere attraktivt at transportere gods på skinner.
- Udbygning af Aalborg Havns samarbejde med andre havne i Danmark og resten af Europa for at få mere gods på skinner og vand.
- Flere park and ride anlæg (pendlerparkering) både syd og nord for fjorden med direkte forbindelse til kollektiv trafik over fjorden og ind til Aalborg og andre vigtige knudepunkter samt gode forhold for opbevaring og eventuelt leje af cykler.
- En systematisk indsats for at sprede myldretidstrafikken ved hjælp af fleksible arbejdstider, hvor Region Nordjylland sammen med Aalborg Kommune går i spidsen og koordinerer indsatsen med andre store virksomheder.
- Bedre mulighed for hjemmearbejde.
- Understøttelse af mere samkørsel og anvendelse af delebiler – blandt andet ved at stille Region Nordjyllands bilpark til rådighed, når bilerne ikke bruges af regionen.
- Investeringer i bedre kollektiv trafik – herunder i decentrale løsninger, som tilpasses behovene i de mindre byer og landdistrikterne i region Nordjylland
- Investeringer i bedre forhold for cyklister (cykelstier, forbedret fremkommelighed og andre faciliteter).
- Etablering af en broforbindelse for cykler og gående mellem Stigsborg og Aalborg. Indtil denne er etableret, sikres gratis færgetransport her. Muligheden for færgetransport på tværs af fjorden andre steder undersøges.
- Bedre kapacitet på Hals-Egense forbindelsen.
- Prioritering af en indsats for at reducere støjproblemerne ved den eksisterende motorvej ved hjælp af støjvolde og lavere hastigheder i bymæssig bebyggelse.
Af regionsrådsmedlem og medlem af Forretningsudvalget i Region Nordjylland,
Susanne Flydtkjær