Flere ansatte og mere kollektiv trafik er hovedkrav

Enhedslisten går til budgetforhandlingerne i Region Nordjylland med hovedkrav om flere fastansættelser og mere kollektiv trafik.

• Vi har et personale i hele regionen som hver eneste dag gør et fantastisk stykke arbejde. Også selvom de år efter år har måtte løbe stærkere og stærkere. Det skal vi værdsætte. Og nu er der behov for et pusterum. Hvor nogle ønskede investeringer sættes på stand-by for i stedet at investere i flere hænder.
  • Vi  har fået administrationen i regionen til at regne på hvad der bruges på vikaransættelse, mer- og overarbejde og udbetalt ferie, samt sygedage. Enhedslisten foreslår at der investeres i flere fastansættelser – der kombineres med arbejdsmiljø investeringer. Finansieringen sker primært via de penge der i forvejen bruges på vikarer mv. Så  der også fremover kan være et godt sundhedsvæsen for alle borgerne i Nordjylland.
  • På kollektiv trafik området er vi så heldige, at der er et stort økonomisk råderum – pengene kommer især fra den kollektive trafik, hvor flere og flere kører i tog, herunder aftalerne om køre tog for  DSB. Disse mange millioner skal geninvesteres i den kollektive trafik. Enhedslisten ønsker at udbygge nærbanen med en- to nye stationer fx. i Tylstrup og Ellidshøj.
  • Vi har fået administrationen i Regionen til at undersøge om det er muligt at oprette en investeringfond i Nordjyllands Trafikselskab. Det er muligt. Vores krav er, at pengene kanaliseres over i denne fond – til brug for nærbanestationer – i første omgang skal der sættes turbo på projekteringen i samarbejde med Aalborg Kommune. Der skal endvidere fortsat investeres i hovedbusnettet med regionale el-busser.
  • Kollektiv trafik – mere og billigere – er helt nødvendigt for dels at imødegå klimaudfordringen – men jo også helt basalt for at sikre at børn kan komme til spejder og sport uden at skulle have sine forældre til at køre sig – og for at ældre kan deltage i fx. Kulturelle aktiviteter uden at skulle have sine voksne børn til at køre sig.

Susanne Flydtkjær, gruppeformand, for Enhedslisten